Pages

Wednesday, November 2, 2011

Sunat Ketika Ambil Wudu'

Wednesday, November 2, 2011
Kata pepatah Melayu "sedikit sedikit lama-lama jadi bukit dan sehari selembar benang, lama-lama jadi kain" yang membawa maksud "sabar melakukan sesuatu, lama-lama berhasil juga", adalah sinonim dalam masyarakat kita. Ia adalah satu pesanan yang berharga yang dinukilkan oleh para cendekiawan kita.

Sepertimana dalam posting saya yang terdahulu, bahawa amalan-amalan sunat akan menampung kecacatan atau ketidaksempurnaan amalan fardhu kita dan oleh yang demikian banyak amalan-amalan sunat yang paling senang kita lakukan yang memberi keuntungan atau laba dengan mudah dengan syarat kita lakukan dengan niat yang ikhlas.

Setiap hari kita melakukan solat fardhu atau solat-solat sunat dan mengikut mazhab Shafie, mengucap " بِسْمِ الَّلهِ آلرَّحْمَنِ آلرَّحِيْمِ " pada awal mengambil wuduk adah sunat dan jika sekiranya terlupa mengucap, sayugialah diulanginya tetapi tiadalah batal wuduknya jika tidak mengulanginya dan tidak dapat akan sunatnya. 


Bayangkan jika dibuat secara berterusan, lama-lama banyak juga yang terkumpul. Paling kurang dalam satu hari kita akan dapat 5 kali pahala sunat(5 kali solat fardhu).

Amalan mengucap " بِسْمِ الَّلهِ آلرَّحْمَنِ آلرَّحِيْمِ " ini telah dikeluarkan oleh Abu Isa Al Tarmizi dalam satu hadis nabi diriwayatkan oleh Said bin Zaid bin Amru katanya, "telah aku dengar akan Rasulullah SAW, bersabda ia, tiada wudu' bagi orang yang tidak menyebut nama Allah atasnya, yakni tiada muktabar wudu' orang yang tiada menyebut kalimah bismillah                            
" بِسْمِ الَّلهِ آلرَّحْمَنِ آلرَّحِيْمِ " pada wudu'nya.


0 comments:

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket