Pages

Thursday, November 21, 2013

Tiga Perkara Yang Wajib Bagi Setiap Mukmin

Thursday, November 21, 2013
Syeikh Abdul Kadir al Jailani didalam ucapannya ketika memberikan kuliah kepada murid-muridnya telah menggariskan perkara-perkara utama patut dituntut oleh setiap insan yang mukmin di dunia ini bagi bekalan untuk akhirat.

Setiap mukmin mestilah mewajibkan keatas dirinya 3 perkara asas jika ia mahu keselamatan dunia dan akhirat. Tiga perkara tersebut adalah sepertimana yang telah disampaikan oleh Nabi kita Muhammad saw. Seseorang yang bergelar mukmin hendaklah ia tidak meninggalkan 3 perkara tersebut, jika ia benar-benar ingin menuju ke jalan Allah kerana ia adalah intipati bagi mendapatkan rahmat dari Allah swt.

Perkara tersebut nampaknya mudah untuk dilaksanakan, tetapi untuk mengekalinya adalah amat sukar dan amat mencabar, kecuali dengan istiqamah. Semua perkara yang dituntut itu adalah kegemaran nafsu setiap manusia. Nafsu ammarah yang ada di dalam diri setiap manusia  tidak merelakannya kecuali kita telah lalui fasa-fasa mujahadah dalam melawan nafsu itu. Inilah saat yang paling susah untuk mencapainya.  

Tiga perkara tersebut adalah;

1.  Melakukan segala perintah Allah swt
2.  Menjauhkan diri daripada segala yang haram dan 
3.  Redha dengan hukum-hukum atau ketentuan Allah swt. 


0 comments:

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket