Pages

Thursday, October 6, 2011

Tidur

Thursday, October 6, 2011
Tidur adalah satu daripada nikmat Tuhan yang paling berharga. Banyak orang yang tidak boleh tidur dan mempunyai gangguan semasa tidur. Ada juga yang banyak tidur sampai berlebihan. Sebaik-baik tidur adalah diantara 6-8 jam sehari untuk menjaga kesihatan.

Tetapi sedar atau tidak ada kebanyakkan kita tidur meniarap. Keadaan ini ditegah sunnah Rasul.(Hadis yang dikeluarkan oleh Abu Isa At-Tirmizi) – “Diriwayatkan dari seorang sahabat bagi Nabi SAW, namanya Abu Hurairah Radhiallahuanhu; katanya ”Telah melihat Rasulullah SAW akan seorang lelaki yang tidur di atas perutnya yakni tidur meniarap ia, maka bersabda Ia bahawasanya ini tiada suka akan dia oleh Tuhan”  

Tidur yang paling baik ialah mengiring di atas lambung kanan dan menghadap kiblat. Inilah yang disarankan oleh Nabi.

Walaubagaimana pun tidur terlentang atau mengiring di atas lambung kiri adalah tidak ditegahkan.                         
Tidur melentang




Mengikut laporan CBS News ada posisi semasa kita tidur akan menyebabkan kekejangan otot dan sakit belakang. Ini berlaku kepada mereka  yang selalu mengamalkan tidur meniarap, yang mana ia merupakan posisi yang paling buruk sekali dan akan menyebabkan  kesakitan pada pinggang, tengkuk dan juga paru-paru. 

"Tidur secara meniarap sudah tentu akan memaksa tulang belakang kita yang sudah sedia melengkung akan menjadi rata dan merosakkan saraf tunjang(distorts the alignment of the spine)


Tidur Meniarap

Kajian Yang Dilakukan Oleh Dr. Galiffa,

Dr. Galiffa seorang pengamal perubatan yang mendapat pendidikan dalam bidang “Medicine and Surgery” di "La Sapienza" University in Rome. Beliau merupakan seorang pakar dalam bidang “ Dentistry and Stomatology” dan di dalam kajian yang dilakukan oleh beliau mengenai kesan keatas beberapa posisi tidur kepada kesihatan kita, beliau merumuskan bahawa mereka yang tidur meniarap akan menghidap gejala-gejala berikut:
  1. sakit kepala/migrin, sakit saraf(trigeminal neuralgia)
  2. cervicofacial pains, sakit belakang(backache)
  3. myalgic asthenia, ocular retrobulbar tension and pain
  4. telinga berbunyi(ear ringing), sakit telinga(tinnitus)
  5. pening kepala, kepala berpusing(vertigo)
  6. pyorrhoea, jerawat(facial acne) dan lain-lain.


0 comments:

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket