Pages

Monday, November 12, 2012

Adab Berwudu'

Monday, November 12, 2012
Mengambil wudu' dengan sempurna dan tertib adalah amalan yang amat dituntut sebelum melakukan solat. Jika wudu' kita tidak sempurna, maka solat kita juga akan menjadi tidak sempurna. Setiap anggota wudu' yang kita basuh dengan air mempunyai doa-doa yang tertentu. Keberkatan akan diperolehi kalau kita mengamalkannya setiap kali ketika membasuh anggota wudu' kita. 


Sebelum kita hendak memulakan mengambil wudu', kita disunatkan bersiwak atau menggosok gigi terlebih dahulu. Ini adalah amalan sunah yang Nabi saw lakukan sepertimana yang di nyatakan di dalam satu hadisnya yang maksudnya: "Bersiwak itu menyucikan bagi mulut lagi meredhakan Tuhan dan menerangkan baginya mata" dan sabdanya lagi : "Satu sembahyang dengan bersiwak itu lebih afdhal daripada 70 sembahyang dengan tiada bersiwak".

Selesai daripada kita bersiwak, hendaklah kita mulakan menjirus anggota wudu' kita dan ketika menjirus anggota wudu' hendaklah kita hadhirkan alam hati kita memohon kepada Tuhan agar dijauhi daripada azab api neraka. Hendaklah kita qasadkan sedemikian di dalam hati kita; "Ya Allah, jauhkanlah muka aku daripada dibakar api neraka Engkau" apabila kita membasuh muka dan seterusnya apabila kita membasuh anggota lain.

Selepas selesai sahaja kita mengambil wudu', sunat pula kita membaca doa syahadah. Doa ini amat besar fadhilatnya adalah sepertimana yang disebutkan oleh Imam Ghazali; "Barangsiapa membaca segala doa dalam mengambil air sembahyang, nescaya keluar sekelian dosanya daripada anggotanya dan dipeterikan atas suratan yang tersurat dalamnya pahala mengambil air sembahyang itu dengan dengan cap dan diangkat baginya dibawah arasy maka sentiasalah ia mengucap tasbih dan taqdis akan Allah Taala sehingga hari kiamat.


Bersabda pula Nabi saw bahawasanya; "Barangsiapa menyebut zikrullah yakni doa ketika berwudu' itu nescaya menyucikan Allah Taala akan segala badannya dan barangsiapa tiada menyebut zikrullah nescaya tiada suci daripadanya melainkan anggota yang kena air wudu' itu jua".



0 comments:

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket