Pages

Monday, January 19, 2009

Bacaan Selepas Wuduk

Monday, January 19, 2009
1. Diriwayatkan oleh Umar Ibn Al Khatab, iaitu barangsiapa mengucap akan doa selepas wuduk nescaya membuka Allah baginya 8 Pintu Syurga. Masuklah ia darimana pintu yang disukainya. Inilah doanya:


2. Pengertiannya:

Aku naik saksi, yakni berikrarlah aku dengan lidahku dan beriktiqad dan mengaku aku dengan hatiku bahawasanya tiada Tuhan yang mustahak disembah melainkan Allah semata-mata yang tiada sekutuNya dan setarafNya.



Dan aku ikrarkan dengan lidahku dan beriktiqad dan aku benarkan dan aku percayakan dihatiku bahawasanya Nabi Muhammad itu hambaNya dan PesuruhNya




3. Pengertiannya:


Ya Tuhanku jadikanlah olehMu akan daku daripada orang yang taubat apabila jatuhku di dalam mengerjakan dosa dan ilhamkan taubat kepadaMu.


dan jadikan olehMu akan daku daripada orang yang suci yakni lepas daripada dosa dan kesalahan yang terlanjur dan lepas daripada berlumur dengan kesalahan yang lagi akan datang


atau


Dan jadikan olehMu akan daku suci dan bersih daripada segala perangai yang dikeji syarak.


Dan jadilah olehMu akan daku daripada orang yang soleh dan berakhlak mulia



4. Pengertiannya:



Mahasuci Engkau Ya Allah dan segala pujian itu tertentu bagiMu


Dan aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan engkau(Allah) dan aku memohon keampunanMu dan bertaubat kepadaMu



5. Pengertiannya:



Dan rahmatilah keatas Penghulu kami Nabi Muhammad, SAW dan keatas sekelian keluarganya dan sahabat-sahabatnya dan kurniakanlah kesejahteraan keatasnya



6. Doa lengkap selepas wuduk:





0 comments:

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket