Pages

Saturday, January 17, 2009

Syahadat Tok Ku

Saturday, January 17, 2009
Syahadat Tok Ku adalah syahadat yang diamalkan oleh Tok Ku Paloh. Ia tidak ada bezanya dengan syahadat kita kita amalkan. Bezanya ialah pecahan pengertian mengenai syahadat tersebut lebih terperinci dan mendalam perbahahasannya. Ianya melambangkan ketinggian ilmu yang dimiliki oleh seorang aulia Allah.


Tidak ada kesalahan untuk kita mengamalkannya, kerana maksudnya tidak berubah. Jika diperhatikan dengan teliti ia boleh meningkatkan pegangan hati dengan putus jazam.

Pengertiannya:
Aku ketahui dan aku iktiqad dengan hatiku dan aku nyatakan bagi yang lain daripadaku akan bahawa sesungguhya tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah jua, yang kaya ia daripada tiap-tiap yang lain daripadaNya dan berkehendak oleh tiap-tiap yang lain itu kepadaNya, lagi yang bersifat Ia dengan tiap-tiap sifat kesempurnaan dan mahasuci Ia daripada segala kekurangan dan barang yang terlintas Ia di dalam segala hati daripada barang yang tiada patut Ia bagiNya, lagi tiada beristeri dan tiada anak dan tiada memperanakkan bagiNya dan tiada menyamai Ia pada ZatNya dan SifatNya dan Af’alNya akan sesaorang, maka Ialah Tuhan yang menjadai Ia akan segala makhluk yang u’lawinya dan suflinya, lagi ketunggalan Ia pada mengadakan dan meniadakan dengan kekuasaan takluk qudrat dan IradatNya, maka terserahlah segala kaainat ini semuanya pada bawah perintahNya dan tiadalah jenis iktirad bagi sesaorang jua pun akan kehendakNya.
Pengertiannya:
Aku ketahui dan aku iktiqad dengan hatiku dan aku nyatakan bagi yang lain daripadaku akan sesungguhya Penghulu kita Nabi Muhammad anaknya Abdullah itu hamba Allah dan Pesuruhya kepada sekelian makhluk, lagi sangat benar ia tiap-tiap barang yang ia khabarkan dengan dia dari Tuhannya, maka wajiblah atas tiap-tiap makhluk membenarkan dia dan mengikut akan dia dan haram atas mereka itu mendustakan akan dia atau menyalahi ia akan dia, maka barangsiapa yang mendusta ia akan dia, maka orang itu zalim ia lagi kafir ia dan barangsiapa menyalahi akan dia, maka orang itu derhaka ia lagi binasa ia, mudah-mudahan memberi taufik akan kita oleh Allah bagi sempurna mengikut akan dia dan mengkurniakan Ia bagi kita akan sempurna berpegang dengan jalanNya dan menjadi Ia akan kita setengah daripada orang yang menghidup Ia akan segala hukum syariatNya dan memati Ia akan kita atas ugamaNya dan menghimpun Ia akan kita serta segala perhimpunanNya lagi segala yang memperanakkan kita dan ahli kita dan segala saudara kita yang kasih ia akan kita dan segala sahabat kita daripada segala orang yang muslimin.



Amin.

0 comments:

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket