Pages

Monday, June 25, 2012

Solat Pertama Nabi

Monday, June 25, 2012
Ketika Nabi saw mikraj menemui Tuhan Rabbu Jalil untuk menerima perintah solat, Nabi saw tidak mengerjakan solat Subuh walaupun Baginada pulang ke Mekah sebelum waktu Subuh. Ketika Nabi berada di Baitul Makmur, Baginda telah melihat barisan ribuan para malaikat sedang beribadat kepada Allah swt. Ada sekumpulan yang sujud sepanjang masa, ada yang rukuk, ada yang berdiri qiam dan lain-lain. Kelakuan ibadat para malaikat di Baitul Makmur keseluruhannya ada persamaan dengan kelakuan solat yang diterima oleh Nabi saw, yaitu kelakuan solat yang kita dirikan pada hari ini.

Nabi tidak melakukan solat Subuh sekembalinya Baginda ke kota suci Mekah, ada beberapa sebab. Sebab yang paling utama Subuh ialah kerana Baginda hanya menerima perintah mengerjakan solat sahaja. Baginda tidak ada menerima panduan atau kaedah bagaimana hendak melakukan solat.

Sebab yang kedua ialah, untuk melakukan solat secara praktikal, mestilah dipelajari daripada seorang guru dan justeru itu Allah swt menghantar Jibril turun ke bumi selepas waktu  Subuh untuk mengajar Nabi saw bagaimana cara-cara mengerjakan solat. 

Setelah mempelajari kaedah mengerjakan solat dari Jibril as maka Nabi mula mengerjakan solat Zohor. Jadilah solat Zohor itu permulaan solat bagi setiap hari dan seterusnya diikuti solat Asar, Maghrib Isya’ dan Subuh sebagai  solat yang akhir.

Oleh kerana solat Subuh menjadi solat yang akhir atau penutup kepada solat harian, ianya dilengkapi dengan doa qunut untuk kita memohon barokah, petunjuk dan hidayat serta keampunan dan kesejahteraan keatas Baginda Nabi saw dan  keluarganya dan sahabat-sahabatnya kepada Allah swt.

Waktu subuh juga adalah saat pengantian malam dan siang bermula dan pada saat ini jugalah malaikat-malaikat yang bertugas malam dan siang berkumpul bagi berganti tugas dan kembali kepada hadrat Allah swt dengan membawa catatan harian setiap amalan anak Adam di dunia.

4 rakaat Zohor, 4 rakaat Asar, 3 rakaat Maghrib, 4 rakkat Isya’ dan 2 rakkat Subuh mencukupilah 17 rakaat solat setiap hari dan ini bersamaan dengan 17 kerat rangka anggota kita yang zahir.   

0 comments:

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket