Pages

Monday, June 11, 2012

Ibadat Yang Utama

Monday, June 11, 2012
Apakah sebab sembahyang lima waktu terlebih dari ibadah yang lain hingga tiada sekali-kali tiada dikecualikan atas tiap-tiap mukallaf menguzurkannya melainkan perempuan-perempuan yang dalam haid dan nifas.

Ibadat sembahyang lebih dituntut oleh Allah swt melaksanakannya kemudian daripada mengucap dua kalimah syahadah, ialah kerana sekelian amal ibadat yang lain terhimpun kepadanya didalam kelakuan sembahyang. Kelebihan sembahyang lima waktu telah di  sarankan oleh Baginda Rasulullah saw kepada kita di dalam satu hadisnya, supaya kita memerintahkan anak-anak kita mendirikan sembahyang ketika berusia 7 tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan sembahyang ketka berusia sepuluh tahun.  

Terdapat enam ibadah utama yang dituntut dilaksanakan oleh setiap umat Islam yang terhimpun didalam sembahyang lima waktu. Diantaranya ialah:

1.    Mengucap dua kalimah syahadah
2.    Menunaikan zakat
3.    Menunaikan haji ke Baitullah
4.    Puasa di bulan Ramadan
5.    Perang Sabilullah dan
6.    Memberi sedekah kepada fakir miskin.

Adapun mengucap dua kalimah syahadah itu memandang kenyataan zat, sifat dan asma’ dan af’al Allah swt ketika tasyhud awal dan tasyhud akhir, manakala zakat pula bermaksud bersuci pada syara’ dari segala hadas kecil dan hadas besar dan daripada segala sekelian najis yang membinasakan sembahyang. Jikalau tiada bersuci, tiadalah sah sembahyang kita. Bercuci anggata zahir adalah dengan bermula mengambil wudu’ dan memastikan anggota kita, pakaian kita dan tempat sembahyang kita suci daripada najis. 


Bersuci bagi perkara-perkara yang batin adalah sembahyang kita hendaklah suci daripada sifat riya’ sumu’ah, ujub, taakbur, hasad dan ghadab dan ikhlas niatnya ke hadrat Allah swt dan inilah ihsan namanya. 

Takbiratul ihram artinya berpandangan dan bermusyahadah, yakni tiada lain daripada Allah dan apabila sembahyang itu jika temasuk fe’el kita berpandangan selain daripada Allah dengan sengaja, maka rosaklah sembahyangnya. Demikianlah hakikat sebanar-benar mengerjakan haji pada kelakuan dalam sembahyang. 

Puasa itu menahani daripada makan dan minum demikianlah orang yang sedang bersembahyang, jikalau ia makan dan minum, binasalah sembahyangnya kalau disengajakan. 

Adapun perang Sabilullah itu yaitu melawankan hawa nafsu daripada segala waswas dan tipu daya syaitan yang akan memberi bisikan di dalam hati-hati kita dengan tujuan untuk melalaikan sembahyang kita. Maka hendaklah kita hapuskan bisikan syaitan itu yang sentiasa berjuang utuk membinasakan sembahyang kita dan hendaklah kita mmenyanggahkannya dari diri kita dan menghadirkan diri musyahadah kepada Allah swt jua. 

Sedekah itu adalah pada kelakuan memberi salam yang kedua dan hendaklah diiktiqadkan salam itu untuk sekelian orang mukmin yang beramal dengan amalan yang diperintah oleh Allah swt. 

Wallah hu a’lam. 


0 comments:

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket