Pages

Friday, July 13, 2012

Tasbih, Tahmid dan Takbir

Friday, July 13, 2012
Adapun tasbih, tahmid dan takbir adalah satu rangkaian amalan sunat yang paling mudah dilakukan dan besar ganjarannya. Kita boleh lakukan dimana saja kita berada, baik ketika berada di tempat sembahyang, di dalam kenderaan,  di dalam bas, ketika sedang menunggu  penerbangan atau sedang berada di dalam penerbangan yang mengambil masa berjam-jam.

Sabda Rasulullah saw; 
“Barangsiapa bertasbih (Subhanallah) sesudah setiap solat, tiga puluh tiga kali, membaca tahmid (Alhamdulillah) tiga puluh tiga kali, membaca takbir (Allahu Akbar) tiga puluh tiga kali


 

dan menyudahkan untuk genap seratus dengan “La ilaaha i’lla’lallaahu wahdahu la syarika lah, lahu’l-mulku wa lahu’l-hamdu, wa huwa alaa ku’lli syai’in qadiir”, nescaya diampunkan dosanya, meski pun dosa itu seperti buih di laut".




Bersabda lagi Nabi saw; “Barangsiapa membaca: “Subhana’llahi wabihamdih, subhana’llahi’l-‘azim dan “astrghfiru’llah” seratus kali di antara terbit fajar sampai engkau mengerjakan solat subuh, nescaya datanglah kepada mu dunia  dengan terpaksa merendahkan diri.


Seluruh makhluk ciptaan Allah samada di bumi atau pun di langit bertasbih, bertahmid dan bertakbir memuji kebesaran Allah, cuma kita sahaja tidak memahaminya. Burung-burung bertasbih, malaikat-malaikat bertahmid dan pokok-pokok bertakbir, tetapi adakah kita, makhluk yang paling mulia ciptaan Allah memujiNya.

Sesungguhnya kita ni memang lalai dan sentiasa berada di dalam kerugian. Kita dibuai dengan asyik dan cinta kepada dunia(hubbud dunnya) dan isinya, cinta kepada pangkat dan harta(hubbul jah dan hubbul mal). Lantas kita sibuk mengejarnya sampai ke hujung dunia, kita sibuk siang dan malam mencari rezeki dan kita lupa hendak bertasbih, bertahmid dan bertakbir seketika. 

Kita tidak mengetahui besar ganjaran amalan itu walaupun nampak ringkas. Ketiga-tiga perkara tersebut menepati Firman Allah di dalam surah Al Ashr, (103:1-3) yang jelas menceritakan hal kebanyakkan keadaan manusia sentiasa rugi dan lalai.  


1.  Demi masa.
2.  Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
3. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran

  



0 comments:

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket