Pages

Wednesday, July 18, 2012

Doa Ketika Dengar Guruh atau Petir

Wednesday, July 18, 2012
Adalah sunat bagi kita mengucapkan tasbih ketika mendengar guruh atau melihat kilat kerana ditakuti daripada malapetakanya. Amalan ini memang dilakukan oleh orang-orang tua kita dahulu dan jarang diamalkan oleh masyarakat hari ini. 

Malapetaka dipanah petir memang sering berlaku di Negara kita dan ia tidak mengenal tempat, manusia atau lain-lain makhluk di bumi ini. Justeru itu Nabi saw menyarankan agar kita mengamalkan tasbih untuk berlindung daripada bahayanya. Banyak kejadian dipanah petir telah meragut makhluk yang bernyawa dan juga instalasi elekrikal terbakar dan rosak di dunia ini. 



Ini adalah tasbihnya yang perlu dibaca sebanyak 3 kali setiap kali mendengar guruh/petir atau melihat kilat supaya terpelihara daripada bahayanya. 

Maknanya; “Mahasuci Allah yang bertasbih guruh dengan pujian kepadaNya dan oleh segala malaikat kerana takut kepadaNya”. 

Sekelian malaikat dan guruh itu bertasbih memuji Allah seperti yang tersebut di dalam firmanNya; Surah Ar Ra’d, ayat 13; 

“Dan guruh itu bertasbih dengan memuji Allah, (demikian pula) para malaikat Karena takut kepada-Nya, dan Allah melepaskan halilintar, lalu menimpakannya kepada siapa yang dia kehendaki, dan mereka berbantah-bantahan tentang Allah, dan Dia-lah Tuhan yang Maha keras siksa-Nya”. 

Kilat merupakan satu fenomena kejadian alam semula jadi yang amat cantek tetapi ianya amat berbahaya dan menakutkan. Kepanasan suhunya melebihi kepanasan matahari. Kejadiannya yang unik menjadikan ia suatu misteri yang masih belum dapat dirungkai sepenuhnya oleh ahli sains. 


Bagaimanakah ia terjadi, hanya Allah sahaja yang maha mengetahui. Para saintis masih belum memahami fenomena bagaimana cas-cas letrik terhasil daripada awan-awam di langit. 


Perbezaan tenaga cas letrik yang terhasil daripada kilat/petir di antara bumi dan awan yang jaraknya lebih kurang 2000 meter adalah diantara 1 to 6,000,000,000 volts (1 to 6 billion volts, 10,000 to 200,000 amperes of current) dan boleh membunuh dan memusnahkan apa-apa yang ada dibumi ini dalam sekelip mata. 







0 comments:

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket