Pages

Wednesday, November 30, 2011

Mandi Sunat Hari Jumaat

Wednesday, November 30, 2011 0
Beramal pada Hari Jumaat ada banyak pahalanya kerana ia adalah semulia hari di dalam satu minggu. Banyak amalan-amalan sunat yang dilakukan Nabi SAW pada Hari Jumaat dan jika kita mengamalkannya maka kita telah menyempurnakan sebahagian daripada sunnahnya. Diantara amalan sunat yang dituntut adalah mandi sunat pada Hari Jumaat. Banyak hadis-hadis yang menyerukan supaya kita mandi sunat pada hari Jumaat.

Ini adalah satu hadis yang telah dikeluarkan oleh Tarmizi katanya; diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar bi Al Khattab Radiallahuanhu bahawasanya telah mendengar ia akan Nabi SAW bersabda ia; “Barangsiapa hendak datang sembahyang akan fardhu Jumaat, maka hendaklah ia mandi”. Kata Abu Isa pada bab ini ada riwayat daripada Umar dan Abi Said dan Jabbar dan Al Baraa’ dan Aisyah dan Abi Al Darda’ dan katannya; bermula hadis Ibnu Umar ini hasan lagi sahih dan telah dikeluarkan oleh Bukhari dan Muslim dalam sahih kedua-duanya.

Mandi pada hari Jumaat amatlah besar pahalanya jika pada ketika kita mandi, diniatkan mandi sunat Jumaat dan selepas itu memakai bau-bauan yang wangi dan bersiap sedia untuk ke masjid pada waktu yang awal. Orang-orang yang melakukan sedemikian adalah amat disukai oleh malaikat dan nescaya akan dihampiri oleh mereka. 

Bila telah hadir ia akan masjid hendaklah lakukan sunat-sunat ketika memasuki masjid dan selepas itu duduklah ditempat yang boleh kita mendengar khutbah dengan jelas. Dengarlah khutbah dengan hati yang khusyuk dan fahami serta berfikir setiap isi kandungan khutbah yang disampaikan nescaya dikurniakan oleh Allah SWT baginya dengan setiap langkahnya pergi Jumaat itu pahala setahun qiam. 

Wednesday, November 23, 2011

Pesanan Nabi

Wednesday, November 23, 2011 0
Telah disebutkan didalam satu hadis seperti yang dikeluarkan oleh Abu Isa Al Tarmizi dengan katanya; “Diriwayatkan daripada sahabat Nabi SAW Al Bara’ bin Azib Radhiallahuanhu, katanya; telah disuruh akan kami oleh Rasulullah SAW dengan mengerjakan 7 perkara dan ditegahkan kami daripada mengerjakan 7 perkara.      
   
Disuruh oleh Nabi supaya kita mengiringi akan jenazah ketika kekuburan, menziarah akan orang yang sakit, mendoakan orang yang bersin yang mengucap Alhamdulillah, memyempurnakan jemputan orang yang mengerjakan kenduri, menolong orang yang kena zalim, melepaskan orang yang bersumpah dan menjawab salam orang yang memberi salam”.

Maka janganlah diengkari 7 perintah ini;

1. Mengikut akan jenazah ketika diusung ke kuburan

    Telah ijma' ulama’ bahawa mengiringi jenazah orang yang
    telah meninggal dunia itu sunat, samada orang yang kita
    kenal atau tidak kenal dan samada dari kaum kerabat kita
    atau bukan kerabat kita 
   
2. Menziarah orang yang sakit                                             

    Telah sepakat ulama’ juga bahawa menziarahi orang yang
    sakit itu sunat, samada orang itu dari kalangan keluarga kita, 
    sahabat kita atau pun bukan. Malah disuruh juga menziarahi 
    orang sakit tanpa mengira darjat mereka.

3. Mendoakan orang yang bersin         

    Mendoakan apabila orang bersin adalah sunat kifayah dan  
    jika sekiranya ada setengah daripada orang yang hadir telah
    mendoakannya, maka gugurlah tuntutan bagi orang-orang 
    lain yang berada bersama-sama kita. Ada pun syarat 
    mendoakan ialah, apabila orang yang bersin itu 
    mengucapkan Alhamdulillah. Maka hendaklah kita 
    mengucapkan Yarhamukallah pada ketika itu.

4. Menyempurnakan jemputan kenduri orang   

    Menghadiri jemputan kenduri orang samada kenduri kahwin
    atau lain-lain kenduri adalah adalah amat dituntut oleh Nabi 
    SAW. Maka justeru itu sayugialah dipenuhi tuntutan itu.

5. Menolong orang kena zalim   

    Menolong orang yang kena zalim itu adalah setengah
    daripada fardhu kifayah jika sekiranya kita mempunyai kuasa
    dan tiada pula takut akan akibat yang menimpa keatasnya. 
    Melakukan perbuatan zalim adalah satu kemungkaran dan 
    sesuai dengan tuntutan syara’, yaitu “berbuat baik dan 
    mengcegah kemungkaran”, maka adalah wajar ditolong 
    orang yang kena zalim itu dengan apa cara sekalipun.

6. Melepaskan sumpah orang yang bersumpah 

    Sunat bagi kita melepaskan sumpah orng yang bersumpah 
    dihadapan kita seperti berkatanya; “wallahi, mari kamu 
    makan sama-sama kami”; “wallahi, mari kamu tolong akan
    kami sebentar dan sebagainya. Maka sunat bagi kita 
    menolong ia melepasi sumpah yang dikotakannya dengan
    menurutkan kehendaknya bagi perkara yang tiada ditegah 
    oleh syara’. Jika sumpahnya itu kearah membuat maksiat 
    atau kepada perkara yang boleh membinasakan atau 
    memudahratkan kita, maka tidaklah perlu disempurnakan 
    sumpahnya itu.

7. Menjawab salam orang yang memberi salam    

    Menjawab salam itu fardhu dengan ijma’ sekelian ulama’. 
    Jika ada salam diberikan kepada  sesaorang, maka fardhu 
    ain bagi orang itu menjawabnya dan jika adalah salam itu 
    bagi satu jemaah, maka ialah fardhu kifayah ke atas mereka 
    dan apabila dijawab seorang daripada mereka, maka 
    gugurlah dosa keatas sekelian jemaah lain yang hadir sama.






Sunday, November 20, 2011

Kelebihan Sembahyang Malam

Sunday, November 20, 2011 0
Menghidupkan sembahyang pada 2/3 malam adalah satu pekerjaan yang sangat sangat sukar. Hanya kekuatan jiwa dan kesabaran untuk bermujahadah melawan nafsu sahaja memudahkan bangun meninggalkan tempat tidur untuk sujud menyembahNya didalam keheningan malam. Bangun mengerjakan sembahyang malam pada waktu yang sunyi dan hening melapangkan hati daripada dukacita dan pada masa inilah turunnya rahmat Allah SWT.

Amalkan bangun malam untuk mengerjakan sembahyang-sembahyang sunat kerana inilah jalan yang menjadi kebiasaan orang-orang soleh. Dan juga bangun malam mendekatkan diri kita kepada Allah Azza wa Jalla kerana kita akan berasa betapa hinanya diri kita pada Allah diatas banyaknya dosa yang kita lakukan setiap hari mulai daripada aqil baligh lagi.                     

Kesempatan ini hendaklah diambil bagi memohon keampunan dariNya kerana Nabi SAW pernah bersabda bahawa pada tiap-tiap malam itu ada suatu saat, dimana berkebetulan seorang hamba muslim, meminta pada Allah Taala akan kebajikan, pada saat itu nescaya diperkenakanNya.

Menghidupkan amalan sembahyang malam juga akan menutupkan dosa-dosa kita dan menghilangkan segala penyakit zahir dan bathin dan juga mencegah daripada melakukan dosa.

Kata Tarmizi; diriwayatkan dari seorang sahabat Nabi SAW yang mashur, Abu Hurairah Radhiallah hu Anhu; “Bermula yang afdhal puasa daripada segala puasa kemudian daripada puasa bulan bulan Ramadan itu ialah puasa bulan Allah, bulan Muharram yakni puasa Asyhura’ dan yang afdhal sembahyang daripada segala sembahyang yang kemudian daripada sembahyang fardhu yang lima waktu ialah sembahyang sunat malam”. Kata Abu Isa pada bab ini ada riwayat daripada Jabar dan Bilal dan Abi Umamah, hadis Abu Hurairah ini hadis hasan.

Wednesday, November 16, 2011

Hari Jumaat

Wednesday, November 16, 2011 0
Hari Jumaat adalah dikategorikan Penghulu segala hari, maka didalam setiap khutbah Jumaat sering khatib membacakan sepotong hadis yang menyatakan kelebihan hari Jumaat. Banyak lagi perkara-perkara yang berkaitan dengan Jumaat sering menjadi pilihan kita kerana untuk mendapatkan sunatnya. Kita buat majlis tahlil arwah, majlis aqad nikah pada malam jumaat, buat majlis kenduri kahwin pada hari jumaat dan lain-lain lagi.

Bagi pasangan-pasangan yang baru berkahwin, malam Jumaat dipanggil sebagai malam sunat bersama dengan isteri dan malam inilah yang selalu dinantikan setiap pasangan itu.

Berdasarkan sepotong hadis yang dikeluarkan oleh Tarmizi katanya; diriwayatkan daripada Abi Hurairah RA bahawasanya Nabi SAW telah bersabda; ”Bermula sebaik-baik hari yang terbit padanya matahari ialah hari Jumaat. Padanya, yakni pada hari Jumaat itulah dijadikan Allah Adam AS dan padanya dimasukkan Adam itu ke dalam surga yang diharapkan masuknya kelak dan padanya dikeluarkan daripadanya dan tiada berdiri kiamat melainkan pada hari Jumaat”. Kata Abu Isa pada bab ini, ada riwayat dari Abi Lababah dan Salman dan Abi Zar dan Saad bin Ubadah dan Aus bin Aus dan katanya lagi; bermula hadis Abi Hurairah ini hasan lagi sahih.

Kata Abi Hurairah lagi, mengikut satu hadis Nabi SAW yang lain, pada hari Jumaat itu ada satu waktu yang bebetulan sesaorang hamba yang sembahyang ia maka meminta doa ia kepada Allah SWT akan sesuatu yang harus baginya, nescaya ditunaikannya permintaanya itu. Mengikut pendapat setengah ulama', waktu yang mustajab itu adalah;

  1. Mulai dari waktu Asar hingga tenggelam matahari
  2. Waktu keluar imam sampai selesai sembahyang
  3. Waktu berdirinya sembahyang hingga sampai selesainya
  4. Waktu duduk imam diatas mimbar hingga selesai sembahyang
  5. Tergelincir matahari hingga jadilah bayang-bayang sehasta
  6. Tersembunyi waktunya di dalam satu hari sepertimana malam lailatul qadar
  7. Dari terbit fajar sampai terbit matahari
Mengikut pendapatnya Imam Nawawi, sepertimana yang diriwayatkan oleh Muslim daripada hadis Abi Musa daripada Nabi SAW, yaitu waktu tersebut ialah daripada duduknya imam hingga sampai selesainya sembahyang. Walaubagaimana pun mengikut Abu Hurairah sepertimana yang dikhabarkan dari Abdullah bin Salam, waktu yang mustajab berdoa pada hari Jumaat itu ialah kemudian daripada sembahyang Asar sampai tenggelam matahari. Wallahhua’lam!!!.




Monday, November 14, 2011

Sunat Tahiyyatul Masjid

Monday, November 14, 2011 0
Menghormati atau memuliakan sesarong akan orang-orang yang berpangkat dan mulia, orang-orang yang lebih tua daripada kita atau pun dari kalangan kaum keluarga kita, sahabat-sahabat handai dan lain-lain, adalah dengan menegur sapa mereka dan memberi salam. Ada juga kadang-kadang diberikan hadiah atau buah tangan. Maka demikianlah juga ketika kita hendak masuk ke masjid, hendaklah kita hormatkan dahulu kepada orang ada di dalamnya kerana mereka adalah tetamu Allah.

Justeru itu kita juga harus menghormati rumah Allah dan tetamu yang ada di dalamnya dengan mengerjakan sembahyang sunat dua rakaat yang dinamakan “tahiyattul masjid”. Demikianlah yang disuruh oleh syara’ akan sesaorang itu dengan dalil hadis yang dikeluarkan oleh Tarmizi dengan katanya; ”Diriwayatkan daripada Abi Qatadah, katanya; telah bersabda Rasulullah SAW, apabila datang sesaorang daripada kamu masuk akan masjid, maka hendaklah ruku’, yakni sembahyang dua rakaat sebelum ia duduk di dalam masjid itu”.

Walaubagaimana pun jika sesiapa yang memasuki mana-mana masjid dan terus duduk, tidaklah mengapa tetapi ia tidak mendapat akan sunat sembahyang tahiyyatul masjid dan makruh ke atasnya sahaja. Sembahyang tahiyyatul masjid ini disunatkan dilakukannya dimana-mana masjid kecuali di Masjidil Haram, kerana setiap orang yang memasuki Masjidil Haram disunatkan melakukan tawaf qudum dan sembahyang sunat tawaf kemudiannya. Maka inilah sunat tahiyyatul masjid untuk mereka. 

Sunday, November 13, 2011

Afiat

Sunday, November 13, 2011 0
Cerminkanlah diri mu
Fikirkan dan ingatkan sesuatu

Yang engkau perbuat amal kepada Tuhan engkau
Dari keluar engkau daripada perut ibu mu hingga saat ini
Akan nikmat dan rezeki dan kebajikan serta afiat mu

Dan yang engkau perbuat kepada tuhan engkau
Akan segala maksiat dan dosa
Dan tiada mengerjakan suruhanNya

Dan tiada berbuat taat dan ibadat kepadaNya
Dan banyak mana engkau berhimpun dengan hamba-hamba Allah
Yang menghadiri majlis-majlis ilmu

Dan sedikit engkau berhadapan kepada Tuhan engkau
Bermusyahadah, bermuraqabah, menyembah sujud
Bermohon marghfirah hingga saat ajalmu

Saturday, November 12, 2011

Qada Hajat

Saturday, November 12, 2011 0
Qada hajat adalah satu istilah yang sopan mengenai membuang air besar dan air kecil. Ia adalah tuntutan semula jadi setiap makhluk yang bernyawa di alam dunia ini. Jika tidak dapat melakukan qada hajat dengan sempurna, maka sistem pencernaan kita sedang bermasalah. Jikalau keadaan ini berlarutan ia akan mendatangkan kesakitan kepada seluruh badan, tidak ada selera makan dan lain-lain gejala yang tidak selesa. Rawatan segera perlu dibuat, jika tidak timbul komplikasi lain.

Alangkah nikmatnya bagi kebanyakkan kita yang dianugerah oleh Allah SWT tidak mempunyai masalah tersebut. Tetapi adakah kita pernah bersyukur ke atas nikmat tersebut setiap kali kita melakukannya dengan baik.

Rasullulah SAW ada mengamalkan doa-doa khusus ketika masuk dan keluar dari tandas. Dalam satu hadis yang dikeluarkan oleh Tarmizi bunyi; “Diriwayatkan daripada Anas bin Malik RA, daripada Nabi SAW apabila ia masuk ke dalam tandas, membaca ia akan doa ini”;

Artinya: Ya tuhanku, bahawasanya aku berlindung dengan engkau daripada syaitan-syaitan jantan dan syaitan-syaitan betina. Kata Abu Isa Al Tarmizi bahawa hadis ini, hasan lagi sahih.


1. Ketika hendak memasuki tandas samada di dalam rumah atau di tandas awam, mulalah dengan kaki kiri sambil membaca;
sebelum melangkah kedalam tandas tetapi jika sekiranya di padang atau selain dari tandas mulakan membca doa sebelum membuka seluar atau kain.

2. Hendaklah menutup kepala kita semasa berada di dalam tandas, kerana tandas merupa tempat yang kotor dan najis. Lazimnya tempat yang kotor menjadi tempat yang disukai oleh makhluk halus dan dihuni oleh jin dan syaitan. Mengikut satu cerita bahawa orang yang tidak menutup kepalanya dikencing oleh syaitan dan jin.

3.  Hendaklah memberatkan badan kita ke sebelah kiri sedikit dengan menaikkan tumit kaki kanan dari atas lantai ketika qada hajat supaya memudah najis keluar dan  melawaskan qada hajat kita. Dengan mengamalkan cara begini saki baki kotoran najis yang tertinggal di dalam badan kita akan terkeluar.

4. Apabila selesai qada hajat, keluar dari bilek air dengan kaki kanan sambil membaca :


Artinya: Ya Allah, berikanlah keampunan kepadaku. Segala puji bagi Allah yang menghilangkan daripadaku barang yang menyakiti aku dan mengekalkan di dalam badanku barang yang memberi manfaat akan daku.


Doa ini adalah tanda bersyukur kita kepada Allah diatas nikmat selesai menunaikan qada hajat. Ia adalah sepertimana yang disebutkan didalam sepotong hadis Nabi yang didatangkan oleh Tarmizi yang berbunyi; diriwayatkan dari Siti A’aisyah RA katanya; “Adalah Nabi SAW, apabila keluar ia dari tandas, yakni buang air kecil atau air besar, telah berkata ia demikian bunyinya”;

Walaubagaima pun doa tersebut adalah yang ringkas, manakala doa yang lebih panjang yang diamalkan nabi adalah sepertimana yang dinyatakan diatas.

Wallahua’lam













Tuesday, November 8, 2011

Hakikat Puasa

Tuesday, November 8, 2011 0
Ibadah puasa telah menjadi satu amalan yang sinonim dengan masyarakat islam, terutamanya puasa di bulan Ramadan. Selain daari puasa bulan Ramadan, banyak lagi amalan puasa sunat yang dilakukan oleh umat islam di nusantara ini. Puasa itu adalah benteng dan kota pertahanan dan kekuatan aulia-aulia Allah dan orang-orang solehin. Puasa bagi mereka bukanlah hanya sekadar memelihara pancaindera zahir sahaja tetapi yang lebih penting adalah pancaindera yang batin. 


Amalan puasa pada mereka adalah satu bentuk takhalli, tahalli dan tajalli dan seterusnya bermuraqabah dan bermushyahadah kepada Allah SWT. Inilah jalan yang dilalui oleh para rasul, anbia, aulia, solehin dan salikin dalam pembentukan jiwa murni dengan menghancurkan sifat-sifat mazmumah.

Berpuasa dan berzikir akan meningkatkan darjat atau maqam seseorang salik dari maqam nafsu ammarah kepada nafsu lawwamah, mulhimah dan muthmainnah. Pada peringkat ini Allah Taala menjemput para-para salikin yang telah mencapai maqam muthmainnah ke dalam surgaNya tanpa perlu  dibicarakan hitungan amalannya. Ini jelas seperti di dalam Firmannya dalam Surah Al Fajr(89), ayat 27-30, yang berbunyi:

:Artinya

27.  Wahai jiwa yang tenang.
28.  Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang senang lagi diredhai-Nya.
29.  Maka masuklah ke dalam jama'ah hamba-hamba-Ku,
30.  Masuklah ke dalam syurga-Ku.

Siapakah orang-orang yang mempunyai maqam ini, maqam jiwa yang tenang?,

Mereka-mereka ini adalah dari golongan hamba-hamba Allah beramal pada jalan akhirat semata-mata demi keredhaan Allah. Nafsu muthmainnah ini adalah tahap permulaan bagi darjat aulia-aulia Allah manakala bagi darjat yang lebih tinggi, maqamnya ialah pada tahap nafsu radiah, mardiah dan kamilah. Maqam nafsu muthmainnah boleh di bangsakan mereka ini bertaraf wali kecil. Ianya tidaklah setinggi maqam aulia-aulia Allah pada tahap qutub, autad, abdal, nuqaba dan lain-lain. Walaupun tarafnya  tidak mencapai maqam tersebut, tetapi Allah Taala meredhai mereka dan menjemput mereka di ke dalam surgaNya. Maqam yang lebih tinggi adalah maqam kenabian dan kerasulan yaitu pada maqam mardiah dan kamilah. 

Anugerah ini adalah diatas pengorbanan atau mujahadah mereka mensucikan jiwa dan hawa nafsu dari cenderung kepada selain daripada Allah SWT. Wallahua’lam.

Monday, November 7, 2011

Solat Sunat Subuh

Monday, November 7, 2011 0
Solat-solat sunat adalah satu bonus yang diberikan oleh Allah SWT bagi hamba-hambanya yang rajin melakukannya. Lagi banyak dibuat maka banyaklah yang kita perolehi. Walaubagaimana pun mestilah dilaksanakan dengan ikhlas. Setiap amal ibadah yang tidak dilakukan dengan ikhlas adalah sia-sia belaka.

Diantara solat sunat yang besar fadhilatnya adalah dua rakaat solat sebelum subuh sepertimana di dalam sepotong hadis yang dikeluarkan oleh Abu Isa Al Tarmizi yang  diriwayatkan oleh seorang isteri Rasulullah SAW yang bernama Siti A’isyah Radhiallahuanhu katanya; “Telah bersabda Rasulullah SAW, bermula dua rakaat solat sunat dahulu dari fajar itu lebih baik daripada sebuah dunia dan barang yang di dalamnya”.

Mengikut pandangan Ibnu Arabi, tiada khilaf diantara semua ulama’ bahawa tasbih yang satu itu pun sudah lebih baik daripada sebuah dunia dan barang yang di dalamnya, kerana tasbih yang satu itu balasannya berkekalan dan lebih sedap serta ketiadaan dukacita dan bala. Maka solat dua rakaat fajar itu lebih besar kebajikannya dan berkali ganda.

Kata Abu Isa, Hadis ini hasan lagi sahih dan telah dikeluarkan oleh Muslim di dalam sahihnya. 

Bagimanakah Nabi SAW melakukan solat ini?.

Mengikut satu riwayat, Nabi SAW tidak memanjangkan sembahyang sunat dua rakaat subuh. Ini adalah berdasarkan sepotong hadis yang dikeluarkan oleh Abu Isa Al Tarmizi dengan katanya; diriwayatkan daripada Abdullah bin Omar Radhiallahuanhuma katanya; “Telah aku perhatikan dengan sesungguhnya akan Nabi SAW sebulan lamanya, maka adalah Ia SAW membaca surah dalam dua rakaat sunat sebelum subuh dengan surah yang tiada panjang, yaitu;


Kata Abu Isa lagi, perkara ini juga ada diriwayatkan oleh Ibnu Mas’ud, Anas, Abi Hurairah, Ibnu Abbas, Hapsah dan A’isyah

Berkata Abu Isa, hadis Ibnu Umar ini, hadis hasan dan telah dikeluarkan oleh Muslim dalam sahihnya.






Wednesday, November 2, 2011

Sunat Ketika Ambil Wudu'

Wednesday, November 2, 2011 0
Kata pepatah Melayu "sedikit sedikit lama-lama jadi bukit dan sehari selembar benang, lama-lama jadi kain" yang membawa maksud "sabar melakukan sesuatu, lama-lama berhasil juga", adalah sinonim dalam masyarakat kita. Ia adalah satu pesanan yang berharga yang dinukilkan oleh para cendekiawan kita.

Sepertimana dalam posting saya yang terdahulu, bahawa amalan-amalan sunat akan menampung kecacatan atau ketidaksempurnaan amalan fardhu kita dan oleh yang demikian banyak amalan-amalan sunat yang paling senang kita lakukan yang memberi keuntungan atau laba dengan mudah dengan syarat kita lakukan dengan niat yang ikhlas.

Setiap hari kita melakukan solat fardhu atau solat-solat sunat dan mengikut mazhab Shafie, mengucap " بِسْمِ الَّلهِ آلرَّحْمَنِ آلرَّحِيْمِ " pada awal mengambil wuduk adah sunat dan jika sekiranya terlupa mengucap, sayugialah diulanginya tetapi tiadalah batal wuduknya jika tidak mengulanginya dan tidak dapat akan sunatnya. 


Bayangkan jika dibuat secara berterusan, lama-lama banyak juga yang terkumpul. Paling kurang dalam satu hari kita akan dapat 5 kali pahala sunat(5 kali solat fardhu).

Amalan mengucap " بِسْمِ الَّلهِ آلرَّحْمَنِ آلرَّحِيْمِ " ini telah dikeluarkan oleh Abu Isa Al Tarmizi dalam satu hadis nabi diriwayatkan oleh Said bin Zaid bin Amru katanya, "telah aku dengar akan Rasulullah SAW, bersabda ia, tiada wudu' bagi orang yang tidak menyebut nama Allah atasnya, yakni tiada muktabar wudu' orang yang tiada menyebut kalimah bismillah                            
" بِسْمِ الَّلهِ آلرَّحْمَنِ آلرَّحِيْمِ " pada wudu'nya.


 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket